공지사항

* 대학원 화학과 학생은 학위청구논문 심사 신청기간에 성적증명서 1부, 졸업요구조건(석사과정, 박사과정 및 통합과정)을 지참하여 화학과 행정실에서 확인받은 후 포탈에 신청하시기 바랍니다.

* 학위 심사용 논문은 금번 신청기간에 제출하지 않아도 됩니다.

 

02-1.2021년 2학기_학위청구논문 심사일정 안내문(게시용).hwp

02-2.2021년 2학기_학위청구논문 심사일정 안내문(게시용)_Examination of Degree Dissertations(ENGLISH).hwp

04.논문심사신청 논문양식(한글)(2020.10.01 변경).zip

05.논문심사신청 논문양식(PDF)(2020.10.01 변경).zip

 

 

2021학년도 제2학기 일반대학원 학위청구논문 심사 안내

 

학위청구논문 심사 신청은 해당기간에 인터넷 신청해야함 *기간 엄수(신청기간 이외 신청 불가)

학위청구논문심사 인터넷신청하고 서류제출 기간에 관련 서류를 소속 대학행정실에 제출

 

1. 학위청구논문 신청 자격 요건

 

구분

석사

박사

·박사통합

수료요건

(*20202학기 입학생까지)

전공과목 24학점

연구지도 8학점

지도교수지정과목

 

총 이수학점 평점평균 3.0이상

 

전공과목 36학점

연구지도 8학점

지도교수지정과목

 

총 이수학점 평점평균 3.0이상

 

전공과목 54학점

연구지도 16학점(12학점)

지도교수지정과목

 

총 이수학점 평점평균 3.0이상

*수업연한 단축자 평점평균 4.0이상

취득예정도 가능함

논문제출자격요건

외국어시험 및 종합시험은 요건을 충족하여 합격

인권과 성평등 교육 수강한 자 (20171학기 입학자부터)

연구윤리 교육 수강한 자 (20218월 졸업예정자부터)

 

SCIE 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1(20099월 입학자부터)

학과내규 충족

논문 제출연한

(*20202학기 입학생까지)

입학년도로부터 6년 이내

입학년도로부터 10년 이내

입학년도로부터 12년 이내

 

 

인권과 성평등 교육 수강 방법

- 학생은 블랙보드 접속 안내페이지 2021법정의무 및 교내권장 교육 (학생) ‘2021 법정 의무 및 교내권장 교육 00분반 클릭 자가등록 코스에서 해당 교육 수강 가능

- 자세한 내용은 대학원홈페이지 공지사항 확인

[3단계] 이수내역인증까지 완료해야 교육 이수 인정됨(3단계 진행되지 않으면 포털에서 이수 확인 불가함)

교육 이수 확인 : 포털(KUPID) 수업 교육이수현황 조회

- <문의> - 컨텐츠 및 수료증 관련 문의 : 인권.성평등센터 humanrights@korea.ac.kr

- 블랙보드 시스템 오류 문의 : 원격교육센터 elearning@korea.ac.kr

 

 

5) 연구윤리 교육 수강 여부 확인(20218월 졸업예정자부터) 필수

- 학생은 블랙보드 접속 안내페이지 2021법정의무 및 교내권장 교육 (학생) ‘2021 법정 의무 및 교내권장 교육 00분반 클릭 자가등록 코스에서 해당 교육 수강 가능

- 자세한 내용은 대학원홈페이지 공지사항 확인

[3단계] 이수내역인증까지 완료해야 교육 이수 인정되며(3단계 진행되지 않으면 포털에서 이수 확인 불가함)

교육 이수 확인 : 포털(KUPID) 수업 교육이수현황 조회

- <문의> - 교육 및 이수 문의 : 연구윤리센터 carolrla@korea.ac.kr

- 블랙보드 시스템 오류 문의 : 원격교육센터 elearning@korea.ac.kr

 

2. 학위청구논문 심사 인터넷 신청기간 : 1018() ~ 21() 16:00 *신청기간 엄수

. 해당 신청기간에 반드시 인터넷으로 신청

. 신청기간 이후 학위청구논문심사 신청 불가(신청기간 엄수)

. 신청 및 접수된 논문심사신청()는 취소 및 반환 불가

. 신청방법 : 포탈(KUPID) 로그인 학적/졸업 논문심사 학위청구논문심사 신청

 

3. 논문심사 신청서류 제출 : 1018() ~ 21() 17:00

. 제출서류 : 심사용 논문 및 서류를 소속 대학행정실에 제출

1) 심사위원 추천서 및 심사위원 명단은 지도교수가 작성

2) 심사신청서에 담당자 확인은 소속 대학행정실에서 확인

3) 심사용 논문 1부는 지도교수님께 직접 전달, 나머지는 소속 대학행정실에서 심사위원들에게 전달함

4) 논문심사신청서는 인터넷 신청 후 출력

5) 심사신청서 및 첨부파일을 모두 소속 대학행정실에 제출하면 소속 대학행정실에서는 안내문과 심사용 논문을 심사위원장과 심사위원에게 전달함

 

접수된 논문심사신청()는 취소 및 반환 불가

 

구 분

석 사

박 사

비 고

심사용 논문

- 지도교수 각 1

- 소속대학행정실 2

- 지도교수 각 1

- 소속대학행정실 4

가제본 논문

심사신청서

- 인터넷 신청 후 출력

 

제출승인서

 

- 추천요지는 지도교수가 작성

- 지도교수, 학과주임 날인

별도양식

심사위원

추천서

- 추천은 지도교수가 함

- 지도교수, 학과주임 날인

별도양식

외부심사위원

명단

- 인적사항, 은행명(계좌) 등을 정확히 기입

* 외부심사위원 개인정보 수집·이용 동의서포함

별도양식

*심사위원 위촉 및 심사비 지급

심사결과

- 심사위원장과 심사위원이 논문심사페이지에 직접 입력함

2018학년도 2학기 변경 

첨 부 물

 

- SCIE 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1(20099월 입학자부터)

 

- 학위청구논문 연구윤리 준수확인서(소정양식)

심사비

일 반

논문심사비 없음(피심사자 학위논문심사비 납부하지 않음) *교내.외심사위원에 학위논문심사비지급됨

2019학년도 2학기 변경

학연산

 

 

4. 학위청구등록금 납부기간(수료생) : 111() ~ 2() 16:00 *납부기간 엄수

* 논문심사 신청 및 학위청구등록금 납부 후 논문심사신청 취소 및 학위청구등록금 반환 불가

* 납부기간 이후 학위청구등록금 납부 불가

 

. 대상 : 학위청구논문 인터넷 신청한 수료생 학위청구등록금 납부(필수) *재학생, 영구수료 제외

- 정규학기 재학생의 경우 별도의 추가 등록할 필요 없음

- 영구수료생 학위청구논문심사 연장 승인(특례)자는 정규등록기간에 등록금 납부 완료함

 

. 학위청구등록금 납부

 

정규등록기간 중 수료연구등록

학위청구등록금 납부기간

수업료의 2% 납부

선납부자

수업료의 5% 추가 납부

미납자

수료연구등록(수업료의 2%) + 수업료의 5% 납부

 

1) 수업료의 7% 또는 (정규등록기간 2% 선납자)수업료의 5% 추가 납부

 

2) 학위청구논문 수료연구등록금은 학위청구논문 심사 인터넷신청을 한 수료생만 납부할 수 있음

3) 고지서 출력 기간 : 111() ~ 2() 예정 *고지서 출력 링크 대학원홈페이지 공지사항 안내 예정

4) 2014학년도 이전 수료자 중 학위청구등록금 선납자는 0원 등록(해당자)

- 0원 등록 대상자는 0원 등록금 고지서 지참하여 KEB하나은행(고대점, 하나스퀘어점)에 방문하여 0원 등록해야함

5) 학위청구등록금을 납부하고 논문심사에 불합격하여 재심사를 요청할 경우 학위청구등록금 재납부

 

. 수료연구생 중 수료연구(휴학)자와 학위청구 논문심사 미신청는 학위청구등록금 납부 할 수 없음

 

5. 논문 심사결과 및 심사요지 등 입력(심사위원) : 1210()까지

- 최종 논문심사 완료 후 심사위원장과 심사위원이 심사결과 및 심사요지를 논문심사페이지에 입력함

 

6. (도서관홈페이지)논문업로드 : 1220() ~ 1231() 16:30

- 도서관홈페이지(https://library.korea.ac.kr) 나의공간 내정보 학위논문제출

 

 

7. 완제본 논문 제출(도서관) : 202213() 15() 16:30

*제출기한 엄수(해당기간 외 제출 불가)

. 도서관 : 완제본 논문 사본

 

. 소속 대학행정실 : 학위논문제출확인증, 완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면) 및 논문표절예방 프로그램 검사확인서

 

. 완제본 논문제출

  1) 도서관 홈페이지(http://library.korea.ac.kr)나의공간 학위논문제출에 논문을 Up-load 하고, '학위논문제출 확인증을 출력하여 지정된 도서관에 완제본논문을 제출 후 확인증에 날인 받음

2) 소속 대학행정실에 학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면)’, ‘논문표절예방 프로그램 검사확인서를 제출 * 해당 서류 미제출시 논문 불합격 처리됨

3) 완제본 ()표지 일자 : 20222

*완제본 ()표기에 학번 표기하지 않도록 함

4) 완제본 제출관련 기타 자세한 사항은 추후 공지 예정(202112월 초 예정)

 

  . 유의사항

1) 제출기한을 넘긴 심사서류와 완제본논문은 접수하지 않으며202215() 17:00까지 학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본’, ‘논문표절예방 프로그램 검사확인서제출하지 않을 경우 불합격으로 처리함 *제출 기간 엄수

 

8. 기타 안내

. 완제본논문 작성요령

1) 지식기반포탈시스템(KUPID)지식관리 규정지식 규정/학칙및 대학원홈페이지의 대학원소개 학칙/규정 대학원학칙 일반대학원 시행세칙에 있는 일반대학원  시행세칙4장 제2학위논문 심사참조(판형은 46배판임)

 

. 논문제목 변경

1) 완제본논문과 논문심사신청서의 논문제목이 일치하여야 하며, 변경 시 학생이 논문심사신청서의 제목을 포털(KUPID)에서 수정해야함. , 최종심사전까지만 제목 수정이 가능함

2) 변경방법 : 포탈(KUPID) 로그인 학적/졸업 논문심사 학위청구논문심사 신청 논문제목 변경 후 저장

 

. 접수된 논문심사신청() 및 학위청구등록금 취소 및 반환 불가

 

. 학위 청구논문 심사결과 불합격 시

- 재학생 : 학위청구논문심사 신청() 취소 및 반환 불가함

- 수료생 : 학위청구논문심사 신청() 취소 및 반환 불가, 납부한 학위청구등록금(계열별 수업료의 5%) 및 수료연구등록금(계열별 수업료의 2%) 반환 불가

 

. 코로나19 감염증관련하여 논문심사장 입실시 마스크 반드시 착용

 

학위논문심사 진행관련 기타 자세한 문의는 소속대학행정실로 문의하시기 바랍니다.

 

 

2021. 10. 1

 

 

  대 학 원 행 정 팀

 

 

2021 fall Semester Graduate School

Notices on Examination of Degree Dissertations

 

 

1. Important Dates and Related Notices

- Apply for examination of degree dissertations by Online and submit the required documents to the administration office of the corresponding department within the document submission period

 

1) Eligibility Requirements to Submit Dissertation for Examination

 

Classification

Master’s

Doctoral

Integrated Master’s-Doctoral

Requirement for Completion

 

(Students admitted before 2020 Fall)

Major Courses :

24 credits

Research Courses :

8 credits

Advisor Designated Courses

 

Total GPA 3.0 or higher

 

 

 

 

Major Courses :

36 credits

Research Courses :

8 credits

Advisor Designated Courses

 

Total GPA 3.0 or higher

 

 

 

 

Major Courses :

54 credits

Research Courses :

16 (12) credits

Advisor Designated Courses

 

Total GPA 3.0 or higher

*Applyer for Reduction of Coursework Period (Early Completion) Total GPA 4.0 or higher

Those expecting to earn the above credits are also eligible.( within the current semester)

Requirement for Dissertation Submission

Fulfillment of the requirements for and passing of the Foreign Language and Comprehensive Examinations

Completion of the Human Rights & Gender Equality course mandatory

(applicable to those who enrolled from the spring 2017 semester onward)

Completion of the Research Ethics course mandatory

(applicable to those who August 2021 Graduation Scheduled)

 

One copy of Certificate of Publication (or acceptance letter) from SCIE renowned international journals or Korea Citation Index (KCI) Korean journals (KCI candidate journals are accepted for non-science & engineering fields) : applicable to those who enrolled from September 2009 onward

upon on Satisfaction of department bylaws

Deadline for Dissertation Submission

 

(Students admitted before 2020 Fall)

Within 6 years from the year of admission

Within 10 years from the year of admission

Within 12 years from the year of admission

 

 

2) Registration for the Human Rights & Gender Equality course

- Sign in Blackboard (https://kulms.korea.ac.kr) with your KU Portal ID /PW Click 'Institution Page' Click 2021법정의무 및 교내 권장교육 (학생/ 교직원) '2021 법정의무 및 교내 권장 교육 00분반 클릭 자가등록 '코스' Human Rights and Gender Equality Education

* You will not be shown as completing this course on university system when you do not proceed till [Step3].

* Contact

- Inquiries regrading content and certificates : humanrights@korea.ac.kr

- System related inquiries : elearning@korea.ac.kr

 

3) Registration for Research Ethics course

- Sign in Blackboard (https://kulms.korea.ac.kr) with your KU Portal ID /PW Click 'Institution Page' Click 2021법정의무 및 교내 권장교육 (학생/ 교직원) '2021 법정의무 및 교내 권장 교육 00분반 클릭 자가등록 '코스' Research Ethics

* You will not be shown as completing this course on university system when you do not proceed till [Step3].

* Contact

- Inquiries regrading content and certificates : carolrla@korea.ac.kr

- System related inquiries : elearning@korea.ac.kr

 

 

2. Online Application Period for Examination of Degree Dissertations : Oct. 18 (Mon.) ~ Oct. 21 (Thu.) 4:00 PM

1) Apply 'Internet' during the Application Period(it can not apply after Online application period)

2) It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations

3) Application Method : Portal Login Registration and Graduation Evaluation for Thesis Evaluation of Thesis (Masters and Doctoral)

 

3. Submission Documents Period :  Oct. 18 (Mon.) ~ Oct. 21 (Thu.) 5:00 PM

1) Submission Documents: Submit the dissertation and following documents to the administration office of the corresponding department .

Recommendation from an examination committee member and the list of examination committee members must be written by the academic advisor.

Confirmation from the person in charge of the dissertation examination request form must be verified at the administration office of the corresponding department.

One copy of the dissertation for examination needs to be delivered directly to the academic advisor. The remaining copies will be delivered to the committee members by the administration office of the corresponding department.

The request form for dissertation examination printed from the portal and all the attached documents must be submitted to the administration office of the corresponding department.

After receiving the application form and supporting documents from the applicant, the department administration office delivers the dissertation and screening guideline to the chair and members of the examination committee.

 

 

A submitted request form for a dissertation examination are not returnable.

 

Category

Master’s Program

Doctoral Program

Notes

Dissertation for Examination

1. One copy for academic advisor

2. Two copies for the administration office of the corresponding department

1. One copy for academic advisor

2. Four copies for the administration office of the corresponding department

Temporarily-bound dissertation

Documents for Examination of Degree Dissertations

Request for Dissertation Examination and Approval for Submission of Dissertation

Print out after applying online

 

 

Request for Dissertation Examination

 

Print out after applying online

 

Approval for Submission of Dissertation

 

1. Recommendation from academic advisor

2. Signature and seal from academic advisor, a professor from the same department, and the head of the department

Separate form

Recommendation from the Dissertation Examination Committee

1. Recommendation from academic advisor

2. Signature and seal from academic advisor and the head of the department

Separate form

Point of Contact of the external member of the dissertation examination committee

Accurately record the personal information, name of bank (account number), and other pertinent information

Related to examination fee payment*

Examination Results

The Chair and members of the Dissertation Examination Committee shall directly enter the result on the Dissertation Examination page.

Amended Fall 2018

Supplements

 

A certificate of publication (a copy) or Acceptance letter of publication from one of the journals listed in the Science Citation Index (SCIE) or in publications of the National Research Foundation of Korea as well as expanded publications (excluding science majors) (applicable to students admitted beginning fall semester, 2009)

 

Confirmation of Compliance with Research Ethics for Degree Dissertation (Prescribed Form)

Examination Fee

General

No examination Fees

Amended Fall 2019

Academy-Research-Industry

 

 

4. Degree Dissertation Tuition Payment Period(Course Completed Student)

: Nov. 1 (Mon.) 2 (Tue.) 4:00 PM

* It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations and refunded paid Degree Dissertation Tuition

* It can not pay after Degree Dissertation Tuition Payment Period

1) Target : Course Completed Student who have completed the Online Application for Examination of Degree Dissertations

- Additional registration is required for those who have completed the program

- Additional registration is NOT necessary for those enrolled in the regular semester

2) Pay an additional 7% or 5% (applicable to those who have pre-paid 2% during the regular registration period) of the tuition fee

 

5. Entering Dissertation Examination Results & Evaluation Summary : by Dec. 10 (Fri.)

- After completing the final dissertation evaluation, the chair and members of the Dissertation Examination Committee enter the result and evaluation summary on the Dissertation Examination page.

 

6. (Library Homepage) Online Uploading of the Dissertation : Dec. 20(Mon.) ~ Dec. 31(Fri.), 4:30 P.M

- On the library homepage (http://library.korea.ac.kr), go to My Space My information Dissertation Submission

 

7. Submission : Jan. 3 (Mon.) ~ Jan. 5 (Wed.), 4:30 P.M

1) Submission of Complete Bound Copies of the Dissertation to the Library

2) Submission of a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and  Confirmation of Thesis Plagiarism Check to the administration office of the corresponding department

3) Submission of the Complete Bound Version of the Dissertation:

Upload the dissertation on the library homepage (http://library.korea.ac.kr) 나의 공간 Submit Thesis, print out the confirmation sheet and get it stamped after submitting the complete bound version of the dissertation to the designated library.

Submit the confirmation sheet, a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and Confirmation of Thesis Plagiarism Check to the administration office of the corresponding department.

The cover day of the Complete Bound Version of the Dissertation : 2022. 2

4) Observance of the Submission Dates :

Examination documents and complete bound versions of dissertations submitted after the submission dates shall not be registered. And such dissertations shall be marked fail if a dissertation submission confirmation sheet of dissertation submission and a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and Confirmation of Thesis Plagiarism Check have not been submitted by Jan. 5(Wed.) 2022.

 

8. Important Notices

 1) Writing Guide for the Complete Bound Version of the Dissertation:

  - Refer to Chapter 4 Section 2, Examination of Degree Dissertations, in the Constitution of the Graduate School Detailed Enforcement Regulations for the Graduate School(Bound dissertations should be 4 x 6).

 2) Change of Dissertation Title

The title of finalized dissertations must be identical to the dissertation title listed on the dissertation examination application form (Title change is not possible after the final screening)

Revising dissertation titles : Proceed to Portal(KUPID) School Register/Graduation Dissertation Examination Apply for the Dissertation Examination Dissertation Title Change

It can not cancel Application for Examination of Degree Dissertations and refunded paid Degree Dissertation Tuition

 

For a detailed inquiry, please contact your department administration office.

 

 

   

Oct. 2021

 

the Graduate School

 

 


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